Tatjana Krivenkova

Tatjana Krivenkova (1964)

„Latvijas laikmetīgajā glezniecībā Tatjana Krivenkova ir labi pazīstama gleznotāja ar izkoptu un smalku kolorīta izjūtu, savu izstrādātu glezniecības valodu. Pēdējos gados tā visbiežāk ir bezpriekšmetiska glezniecība, kurā formāli tiek risinātas krāsas un gaismas attiecības neskaitāmās variācijās un mijējdarbībā starp caurspīdīgu un lazētu krāsu niansēm, kas slāņos pārklājas vai saplūst viena ar otru. Mentālā līmenī gleznotāja runā par prāta un gara attiecībām, kur ņirbošais triepiens būtu matērija, bet gaisma – garīgais līmenis. Katras izstādes nosaukums Tatjanai Krivenkovai ir kā uzruna – Asums, Vasarsvētki, Gaismas atdalīšana no tumsas, Gaismas piesārņojums, Dekarta maigums, „vāji” u.c., un glezniecība skatītājam sniedz daudz vairāk, nekā, pirmajā mirklī ieraugot, liekas,” Ilze Žeivate, 2017.

Paralēli glezniecībai Tatjanu Krivenkovu vienmēr interesējis zīmējums un porcelāna apgleznošana, un jau vairākus gadus gleznotāja ir pievērsusies arī grafikas tehnikām –akvatintai un litogrāfijai.
“Pievēršoties grafikai, jo īpaši krāsainajai akvantintai, Tatjana Krivenkova sev uzstādījusi jaunu izaicinājumu. Viņa nedrukā grafikas mākslai raksturīgās lielās tirāžas. Katra no viņas krāsainajām akvatintām ir veidota no divām vai trijām plātnēm, un katra no tām ir unikāls mākslas darbs. Visu kompozīciju pamatmodulis ir kvadrāts, kas sadalīts astoņos mazākos kvadrātos. Ar katru nākamo nospiedumu māksliniece maina kompozīciju un krāsu izkārtojumu tik nemanāmā un veiklā veidā, liekot pamatoti sajust mākslas klātbūtni mums līdzās. Tonāli niansētās un rafinētās divu krāsu savstarpējās attiecības ir sakārtotas neskaitāmās variācijās un negaidītos rakstos. Tomēr nekādā veidā nav iespējams šīs krāsu attiecības pārveidot precīzās RGB vai CMYK krāsu kodu procentuālās vērtībās. Tieši tā ir Tatjanas Krivenkovas akvatintu patiesā vērtība, ko tikai iespējams novērtēt, aplūkojot oriģināldarbus, un arī iemesls, kāpēc Tatjanas Krivenkovas darbu izstādes ir svētki daudziem viņas talanta cienītājiem,“ Guntars Sietiņš.

„Esmu diezgan ilgi gleznojusi un man ir izstrādāta sava valoda, zīmes, ar kurām varu pateikt savas domas. Liekvārdība atņem būtību. Man gribas visu atmest. Nedomāju, ka tā ir attālināšanās no realitātes, tā drīzāk ir tās pievilkšana sev tuvāk, lielāka iedziļināšanās.
Gribas dabūt pēc iespējas tīrāku sajūtu, un tā vienmēr ir ļoti vienkārša. Vienkārša un tajā pašā laikā to nevar uzgleznot vienā rāvienā,” Tatjana Krivenkova.

 
Tatjana Krivenkova beigusi Latvijas Mākslas akadēmijas Monumentālās glezniecības nodaļu (1988) un maģistra studijas Grafikas apakšnozarē (2010); studējusi porcelāna apgleznošanu Lomonosova Imperatora Pocelāna rūpnīcā Pēterburgā (1995-1996). Sarīkojis 27 personālizstādes un piedalījies vairāk kā 30 grupas izstādēs Latvijā un ārzemēs. Par personālizstādi "Gaismas atdalīšana no tumsas" Māksla XO galerijā (10.03. - 05.04.2011) Tatjana Krivenkova tika izvirzīta Purvīša balvai 2013.
Tatjanas Krivenkovas darbi atrodas kolekcijās - Latvijas Nacionālā mākslas muzejā (Rīga, Latvija), Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (Rīga, Latvija),Rīgas Porcelāna muzejā (Rīga, Latvija), Latvijas Mākslinieku savienības muzejā (Rīga, Latvija), Talsu novada muzejā (Talsi, Latvija), Pedvāles brīvdabas mākslas muzejā (Pedvāle, Latvija), Swedbankmūsdienu mākslas kolekcijā (Rīga, Latvija).