Jaunumi

07.09. - 09.10.2017. EDVARDS GRŪBE "Lelles"

07.09. - 09.10.2017

Galerija "Māksla XO"

Elizabetes iela 14, Rīga, LV 1010

EDVARDS GRŪBE "Lelles"


"Lidojošā lellle" 2002, papīrs/akv. zīm., 37x24,5 cm

„Visas manas tēmas veidojās 60. gadu sākumā, ne tikai cita pēc citas, bet arī paralēli. Daudz domāju par to, kas latviešu tautai bijis nozīmīgs.

Lelle. Bērns uztver to kā dzīvu cilvēku, pieaugušajam tā asociējas ar bērnību, ar cilvēces pirmatnējām rotaļām. Katrā laikā ir vēlme pieskarties lellei, pārbaudot vai maģija vēl iedarbojas.

Es vairākkārt esmu izmantojis šo ietilpīgo cilvēka simbolu, gan risinot tēmas, kas saistītas ar bērnību, gan ienesot klusajās dabās, veidojot situācijas abstrakciju.

Jāpiebilst, ka lelles ir neapšaubāmi glezniecisks priekšmets.

Lelles galva ir no Holandes. Utrehtā iegājām antikvariātā un ieraudzījām lelles galvu ar vienu aci. Man tā patika tieši tāda, kaut vēlāk atradām, ka otra acs ir iepiņķējusies matos...

Kad ģimenē piedzimst kāds bērns, mazbērns – atgriežas mātes tēma, atgriežas arī lelles. Tas nozīmē meklēt jaunu pieeju un formu,” Edvards Grūbe.


„Edvarda Grūbes glezniecību varētu vienādot ar Laika terminu. Patiesībā Grūbes glezniecība ir Laiks pats, kas nav izmērāma ne pagātnes, ne nākotnes nogriežņos. Tā atrodas pastāvīgā plūsmā – Laikā”, Ilze Žeivate.

Gleznotājs Edvards Grūbe dzimis 1935. gadā. Dzīvo un strādā Rīgā.
1961. gadā Edvards Grūbe absolvējis Latvijas Mākslas akadēmiju. Izstādēs piedalās kopš 1961. gada.
Edvarda Grūbes darbi atrodas vairākās publiskās kolekcijās – Latvijas Nacionālais mākslas muzejs (Rīga/Latvija), Latvijas Mākslinieku savienības krājums (Rīga/Latvija), Ludviga Modernās mākslas muzejs (Ķelne/Vācija), Baroneses  Jeane von Oppenheim kolekcija (Ķelne/Vācija), Lietuvas Mākslas muzejs (Viļņa/Lietuva), Valsts Tretjakova galerija (Maskava/Krievija), Krievijas Kultūras ministrijas kolekcija (Maskava/Krievija), kā arī privātās kolekcijās.

Par izstādi vairāk lasīt:

https://www.diena.lv/raksts/kd/recenzijas/ilmara-blumberga-un-edvarda-grubes-izstades-recenzija.-dialogs-bez-vardiem-14182188